Opmerkingen door
Michael Lasoff
Ik ben in Chicago (1948) geboren, van Russisch, Pools, Frans en Griekse afkomst, deze Europese oorsprongen hebben zich onherroepelijk vermengd met mijn Amerikaanse achtergrond en Nederlandse indrukken, alsmede met mijn eigen manier van denken en zijn.
Toen ik zes was, begon ik al met tekenen van stripfiguren en tegen de tijd dat ik dertien was besloot ik, onder de invloed van Matisse, Picasso en andere modernen, om kunstenaar te worden. Mijn opleiding kreeg ik aan the Minneapolis School of Fine Arts and Design in de U.S.A. Onderdeel van deze studie was een stage bij Ateliers '63 in Haarlem. In Amerika, heb ik les gekregen van diverse kunstenaars als Christo, George Segal, Roberto Matta, Kurt Sondenborg, Michael O'Neal en Martial Rayesse. Leraren in Nederland waren o.a. Edgar Fernhout, Reinier Lucassen en Co Westerik. Na het behalen van mijn kunst academie diploma in 1970, heb ik enkele jaren over de wereld rondgereisd. Dit was een periode van assimilatie. Uiteindelijk heb ik mij gevestigd in Nederland, alwaar ik mijn vrouw ontmoet heb. Zelfs na haar vroegtijdige dood, blijft zij een inspiratiebron voor mij.
De erfenis van de eerste generatie moderne schilders, namelijk de fusie, vorm/kleur, is voor mij erg belangrijk. Zoals Cezanne zei : "Wanneer kleur haar grootste rijkdom krijgt, heeft de vorm haar volheid".
Ik voel mij niet belemmerd door een bepaalde kleuren theorie, noch door enige wet in de kunst. Toch stel ik vaak mijn eigen regels en beperkingen samen, voordat ik begin met werken. Bijvoorbeeld, mijn pallet mag alleen bestaan uit een paar pigmenten, of ik wil mij concentreren op een gedeelte van een canvas en de rest los laten als een enkel kleurvlak. Alleen binnen beperkingen voel ik mij absoluut vrij.
Een schilderij begint voor mij op een onbewust niveau. Werkend vanuit mijn fantasie, ontstaat eerst een sequens van lijnen, spatten en gebaarachtige penseelstreken, die het raamwerk vormen, of zoals ik het zelf noem: "de energie onder het oppervlak". Na een tijd ontstaan er wat meer herkenbare figuren op het doek. Het onderliggende netwerk schept voor mij een geheimzinnige relatie tussen figuur en achtergrond.
Behalve kwasten, bestaat mijn gereedschap uit sponsen, paletmessen, spuitbussen, behangstrijkers, of iets dat geschikt blijkt te zijn om het resultaat te behalen waar ik naar streef.
In de voorstellingen komen vaak een of meer figuren voor die naar de toeschouwer staren, of er juist van weg kijken, gelijk een meditatie. Op een bepaalde manier is dit een raam naar mijn ziel. Wat een schilderij mij -en naar ik hoop ook anderen- zegt is verrassend, grappig, roerend of indringend.
Ik geniet van het gebruik van tegenpolen. Spanningen die ontstaan tussen drukke en rustige vlakken, grote pastel delen die als het ware worden opgeschrikt door intense en heldere kleuraccenten, schilderachtige gedeelten die beklad zijn met tekenachtige lijnen.
Ik beschouw mijn werk als een open verhaal; alle elementen van een vertelling zijn aanwezig binnen het schilderij. De toeschouwer mag de elementen rangschikken zoals zij/hij het ziet. Dit wil niet zeggen dat ik zelf geen bedoelingen heb met wat ik doe. Ik ben zeer betrokken bij menselijke situaties, en ik hou mij bezig met dat bijna in onbruik geraakte woord : "schoonheid". De kracht van effectieve beeldende kunst is dat het via beelden spreekt en niet via taal. Mijn schilderijen spreken voor zichzelf, en voor een ieder op z'n eigen manier.
Door de jaren heen, heb ik een stijl ontwikkeld die nog geen naam heeft, althans niet geplaatst kan worden binnen een bestaande kunststroming. Ik geloof dat ik mijn eigen unieke stijl heb gevonden.
Als ik schilder voel ik me gelukkig; maar ik verheug me er ook telkens weer in als ik merk dat mijn werk anderen aanspreekt.
Michael Lasoff
1999
2008
Het jaar begon met een dreun; twee enorme kleurrijke triptieken die mijn winsten en verliezen in het leven en in de kunst opsommen. Ik heb altijd naakten geschilderd in een mentaal landschap van vormen, kleuren en een enkel attribuut zoals dieren, structuren, rotsformaties, droomachtige wezens, planten. Dit onderwerp is er nog steeds, maar de gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal zijn veranderd. De verhalen, die eigen zijn aan deze onderwerpen blijven open maar ze zijn voor mij veel persoonlijker.
Michael Lasoff 2008
Hierna nog twee triptieken en ander werk, getypeerd door de afwezigheid van het kleurenpalet waarvoor ik bekend sta. Slechts twee of drie voorgemengde pigmenten.
Terughoudendheid in kleur was nodig om de vormen duidelijker te onderscheiden dan voorheen.
Ik zocht naar een andere, verrassende kleurervaring.
Aan mijn palet zijn metaalkleuren toegevoegd, zoals aluminium, brons, zilver en zelfs goud.
Bovendien is het oppervalk of de huid van deze nieuwe schilderijen een belangrijk gegeven.
Het ruwe, steeds veranderende oppervlak is gecreëerd met acryl modeling paste vermengd met kwartszand of kalk.
Deze oppervlakken bieden zoveel meer mogelijkheden om te experimenteren met licht.
Sommige schilderijen zijn bijna sculpturale reliëfs. Op doeken heb ik 'inference' acryl gebruikt.
Dit zijn pigmenten die er vanuit uiteenlopende oogpunten verschillend uitzien.
Aan de beschouwer die zijn gezichtspunt varieert worden nieuwe aspecten van het werk geopenbaard.